KeuzeStress

14 december 2016

 
Op het moment zit ik in VWO3 te zwoegen voor een goed rapport om ook VWO4 nog te halen. Het liefst gooi ik alle vakken op tekenen, handvaardigheid en misschien nog eens Economie en Geschiedenis eruit. Helaas gaat dat niet zo makkelijk en moet ik toch een pakket vol zien te krijgen met een aantal keuzes. Nu vraag ik eigenlijk een beetje om jullie hulp, in ieder geval gewoon mensen die ook even hun mening willen laten weten of ik er nou wat aan heb of niet.

Bijna elke week komt er wel weer een nieuwe leraar zich aan ons voorstellen en  50 minuten lang probeert hij ons te overtuigen zijn vak te kiezen. Maar wat moet ik nu met al die informatie. Verteld hij nu niet alleen alle pluspuntjes en laat hij de minder leuke kant misschien niet helemaal zien? Zeker weten doe je het natuurlijk niet ik bedoel maar zo'n lesje filosofie , dat gaat vast niet altijd zo. Een beetje zwammen over welke kleur dat boek nou is terwijl ik gewoon zie dat het roze is. Ja, sorry hoor maar daar ga ik me echt niet mee bezig houden (ik snap wel dat mensen dat interessant vinden hoor maar ik ben daar gewoon wat te nuchter voor). Maar als het nu echt ergens over gaat zoals Donald Trump of de Evolutie of zo, dat interesseert me dan al weer veel meer.

 
Deze week kregen we ook nog een lesje over maatschappijwetenschappen. Dit vond ik al beter klinken dan filosofie. Ook hier kan worden gediscussieerd maar wat gerichter en wat meer met feiten. Alleen is dit wel wat voor mij? Ik zou graag een beetje de kant van de Media op gaan of iets in de reclame, fotograaf of full-time blogger zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Toch is het iets te riskant daar op te hopen, er zijn nog zoveel meer beroepen die me interessant lijken, PR-medewerker, Grafisch ontwerper of iets in de filmwereld. Het toerisme trekt me dan ook wel weer of iets in de Horeca, je eigen B&B of een goed lopend cafétje lijkt me ook heel leuk en iets als Eventmanager lijkt me ook wel wat. Er is gewoon zo veel keuze en ik moet daar nu al over gaan beslissen!

Nu hebben we een project voor Nederlands, je eigen fictie verhaal maken. Oh en dat fictie verhaal moet dan ook nog over jezelf gaan, hoe jij jezelf ziet over 20 jaar. Sorry maar dat weet ik dus nog echt niet en hoe moet ik nou weer een verhaal over mijzelf gaan schrijven? Er was eens een vrouw, haar naam is Roos en heeft haar hele leven vermoekt, op 14 jarige leeftijd haalde ze VWO3 niet en is ze van school gegaan. Hierna heeft ze nog geprobeerd werk te zoeken maar er was niemand die haar zou willen hebben. Nu werkt ze als putjesschepper met een minimumloontje. Nee, dat wordt hem niet hopelijk.

Dus mijn keuzes zijn nu zo'n beetje, CM met economie en Kunst of EM met Kunst. Zelf denk ik dat het CM pakket toch echt wel het beste bij mij past maar misschien is er nog iemand met wat meer verstand hier van?


Ik heb ook zo veel leuke reacties gehad op mijn vorige post van mijn projectje. Alle mensen met interesse heb ik een mailtje met informatie gestuurd. Zodra ik van iedereen een antwoord ontvangen heb kunnen we verder gaan met het opzetten van de project. Ik heb er heel veel zin in!

Liefs,
Roos

15 opmerkingen

  1. Zo te lezen doe je graag iets met mensen en ook graag iets creatiefs. Misschien kun je het combineren op de een of andere manier. En de vakken kiezen die het dichts bij je keuzen zitten. Succes met je keuze! Je komt er vast wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn inderdaad wel de dingen die mij interesseren. Bedankt!

      Verwijderen
  2. Geschiedenis zou ik sowieso niet kiezen, dat wordt echt heel moeilijk in de vierde. Ik heb het zelf gelukkig niet gekozen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij alle 2 de pakketten waar ik uit kiezen wil zit helaas standaard geschiedenis. Ben nu wel iets bang geworden!

      Verwijderen
  3. Em +kunst! Precies hetzelfde als cm maarja haha. Je wordt wel pr-er bij mij foodtentje Merci toch?��
    X shawnielover��

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee hee,
    Kiezen is moeilijk, right? Maar ik weet zeker dat je de juiste keuze gaat maken. Volg gewoon je hart en dan komt het goed :)
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Roos,
    Ik heb vorig jaar mijn keuze gemaakt en het is inderdaad ontzettend lastig! Ik raad je maatschappijwetenschappen heel erg aan want ik vind het een superleuk vak! Op andere scholen hebben ze nog de oude methode maar op onze school word dit jaar voor het laatst een nieuwe leukere manier van lesgeven getest. Ik ben dus de laatste lichting. Vanaf volgend jaar word de methode echt officieel ingevoerd op volgensmij alle scholen! Het is ontzettend leuk en leerzaam en je gaat wat dieper op het gedrag van mensen in! Ik hoop dat je hier wat aan hebt
    X Karinke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maatschappijwetenschappen lijkt me inderdaad ook echt leuk om te kiezen!

      Verwijderen
  6. Hmm ja profiel kiezen is ook heel lastig hoor. Maar wat je zegt: de leraren vertellen wel inderdaad de pluspuntjes. Dat niet alleen, heel veel dingen weet je pas als je dat vak volgt. Tenminsta dat had ik. Ik wil je niet bang maken (absoluut niet)!! Ik had E&M en over geschiedenis: het is lastig ja, maar als ik vond het leuk dus ik vond het ook niet zo erg om het te leren al waren mijn cijfers niet heel hoog. Heel veel succes met je profielkeuze, dat moet goed komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het goed gaat komen dan, dit jaar vindt ik geschiedenis ook al een stuk lastiger geworden.

      Verwijderen
  7. Zo lastig die beslissingen! Goed nadenken en de goede keuze maken, zodat je een leuk laatste jaar krijgt met vakken die echt bij jou passen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Keuzes maken is idd lastig, maar zo te horen weet je in ieder geval al zeker dat je niet de bèta-kant op wilt. En eerlijk gezegd boeit het voor de rest niet super veel. Ik had een EM pakket met onder andere m&o, en ik weet daar echt al niks meer van hoor haha. Ik had economie en m&o eigenlijk alleen gekozen omdat ik niet een te erg 'pretpakket' wilde. Terwijl ik al 100% zeker wist dat ik niks met economie ofzo wilde doen, dus beetje onnodig het mezelf moeilijk maken voor status ofzo (Ik dacht wel: m&o is wel handig stel ik wil later een eigen bedrijf of iets doen met managen, maar m&o is eigenlijk vooral saai boekhouden en als je een eigen bedrijf hebt huur je voor de boekhouding toch gewoon iemand in). Achteraf gezien had ik net zo goed wat meer fun vakken kunnen kiezen en dan was de uitkomst nog steeds hetzelfde: vwo diploma op zak en toegang tot alle alpha/gamma vakken. Zolang je geen bèta-achtige studie wilt doen, kom je met een CM of EM pakket bij elke studie wel binnen. Dus mijn advies is kies vooral de vakken die je leuk/makkelijk vindt om te doen en niet zozeer om wat je er later mee kan (tenzij het vak een voorwaarde is voor een studie maar dat is meestal alleen bij beta-studies). Als je er voor jouw toekomstige studie iets van moet weten herhalen ze het toch wel. Zo had ik geen biologie op de middelbare maar mijn studie is heel veel biologie, maar dat maakt echt niks uit want alles wordt herhaald. Kortom niet teveel waarde hechten aan je vakkenpakket, daar kijken ze eigenlijk toch niet meer naar later (is mijn ervaring dan).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hey, ik zou je vooral niet al te veel zorgen over maken. Gewoon de vakken kiezen die je kan en leuk vindt. Ik doe zelf E&M met kunst, en ik kan zo'n beetje alles nog gaan studeren/doen (alleen geen wiskunde of natuurkunde maar dat was ik toch al niet van plan)

    BeantwoordenVerwijderen

Latest Instagrams

© So It's Rose. Design by Fearne.